Tips om van slapen te genieten

Geschreven door

Paul van Cadsand BinnenUit Bedden & Slapen

Tips om beter te slapen.

Voor wie mij nog niet kent, mag ik mij even voorstellen:

Ik ben Paul van Cadsand en ben sinds 4 maanden een lid van het Binnenuit team. Naast 25 jaar ervaring in de slaapbranche ben ik oprichter van van Cadsand bedden en uitvinder van Sleepradar. Door onderzoeken op o.a. Belgische universiteiten, HZ University of Applied Sciences en de University College Roosevelt hebben wij naast de ontwikkeling van een aanpasbaar matras en sleepradar ook veel kennis opgedaan over slaap en hoe slaap te kunnen verbeteren.

Tijdens de slaap herstelt uw lichaam en geest en is daardoor het belangrijkste deel van de dag. U slaapt namelijk 33% van uw leven. Het is daarom belangrijk te investeren in slaap om goed en uitgerust wakker te worden, zodat u de rest van de dag 100% kan functioneren. Al onze slaapkennis wil ik graag met u delen!

 

HOE KAN U UW SLAAP VERBETEREN?

Om slaap te verbeteren moeten wij eerst weten:

WAT IS SLAAP?

Iedereen heeft slaap nodig. Het is belangrijk om het lichaam en geest te herstellen tijdens de dag. Alle indrukken die u gedurende de dag hebt opgedaan worden tijdens uw slaap verwerkt. Uw spieren ontspannen in uw slaap en het lichaam maakt tijdens de slaap nieuwe afweerstoffen en cellen aan. Zelfs meer dan wanneer u wakker bent.

HOE ZIET UW SLAAP ERUIT?

Slaap bestaat uit vier fasen, welke onderverdeeld kunnen worden in rapid eye movement (REM) en non-rapid eye movement (NREM).

Een slaapcyclus duurt gemiddeld tussen de 90 en 100 min . Afhankelijk van hoeveel slaap een individu nodig heeft, doorloopt een gemiddeld persoon 4 á 5 keer per nacht de slaapcyclussen

HOEVEEL SLAAP HEEFT U NODIG?

De hoeveelheid slaap die iemand nodig heeft is heel persoonlijk. Er zijn mensen die met weinig slaap prima functioneren en er zijn mensen die veel slaap nodig hebben. Het is dus niet zo dat iedereen acht uur slaap per nacht nodig heeft. Of u genoeg slaapt, is eigenlijk het beste te bepalen aan de hand van hoe u zich overdag voelt.

Kwaliteit van de slaap is belangrijker dan de hoeveelheid slaap. Met vier tot vijf uur slapen is de kernslaap behaald en de basis voor geestelijke en fysiek herstel gelegd. Toch voelt lang niet iedereen zich uitgerust na vier tot vijf uur slapen. Dat komt door onze manier van leven. Heel belangrijk is dat u uw eigen slaapbehoefte kan bepalen.

Van belang is dat u de kernslaap van vier tot vijf uur per nacht haalt. Een goede kernslaap in combinatie met goede lichamelijke en geestelijke ontspanning is voldoende voor herstel. Zo bent u beter voorbereid voor een optimale dag.

WAT BEÏNVLOED UW SLAAP?

Uw slaapkwaliteit is beïnvloedbaar door 2 factoren namelijk:

  • Lichamelijke activiteiten
  • Hersenactiviteiten

Als een van deze 2 factoren geprikkeld of gestimuleerd wordt heeft dat invloed op uw slaapkwaliteit. Waaraan moet u hier bij denken:

  • Pijnprikkels
  • Het consumeren en verteren van voedsel
  • Lichtprikkels
  • Warmteprikkels
  • Geluidprikkels
  • Vochtprikkels
  • Hersenactiveiten
  • Stress
  • Werk
  • Piekeren
  • Emoties

Al deze factoren kunnen dus van invloed zijn op uw slaapkwaliteit. Om beter te kunnen slapen moet u proberen deze prikkels en activiteiten tot een minimum te beperken.

HOE KAN IK MIJN SLAAP VERBETEREN?

Om beter te kunnen slapen moet u proberen de prikkels en activiteiten zoals eerder op deze pagina beschreven tot een minimum te beperken.

  • Heeft u dus veel last van uw rug of schouder kijk dan of de vervanging of aanpassing van uw matras een optie is. Onze unieke achteraf aanpasbare matrassen zorgen ervoor dat elk deel van het lichaam zijn eigen ondersteuning krijgt.

  • U moet er voorzorgen dat uw spieren en gewrichten worden ondersteund zodat deze kunnen uitrusten. Hierdoor heeft u veel minder kans op (pijn)prikkels gedurende de nacht die uw slaap beïnvloeden.
  • Drink of eet ’s avonds na 21 uur niet meer zodat u lichaam niet te veel moet verteren tijdens uw slaap.
  • Zorg voor goed “slaapklimaat” in uw slaapkamer. Goede verduistering en isolatie voor het uitbannen van licht en geluid kunnen uw slaap verbeteren. De ideale slaaptemperatuur is 18 graden, u transpireert dan minimaal en is het behaaglijk warm.
  • Zorg ervoor dat uw combinatie van dekbed, textiel en matras goed warmte en vocht afvoert omdat temperatuur en vocht kunnen prikkelen en uw slaapkwaliteit kunnen verminderen. Dit moet op elkaar afgestemd zijn.
  • Drink of geen middelen vlak voor uw slaap die een stimulerende werking hebben zoals alcohol en koffie.
  • Probeer minimaal een uur voor het slapen te “relaxen”. Laat het werk liggen, niet te lang achter een scherm zitten en lees een boek of tijdschrift. Liefst in een comfortabele positie. Zo zorgt u ervoor dat de hersenprikkels geminimaliseerd worden waardoor u makkelijker in slaap valt.

In de volgende blog gaan wij verder in op materiaal soorten, hoe een matras te kiezen en het signaleren en oplossen van klachten.

SLAAPADVIES OP MAAT

WIlt u graag een slaapadvies op maat? Maak dan een slaapadviesafspraak met ons via vancadsand@binnenuit.nl, op 0113-405017 of natuurlijk in de winkel of bij u thuis waar wij onder het genot van een kop koffie het advies op maat kunnen geven.